Pandemie koronaviru způsobila v posledních několika měsících rychlé zrychlení vývoje trhu e-commerce v celé Evropě. Nejinak tomu bylo i v České republice - na konci roku 2020 dosáhla tato podnikatelská nika (niche market) hodnoty 3,8 miliardy EUR a odborníci předpovídají její další růst. Stále více investorů však hledá širší vyhlídky na rozvoj - za hranicemi České republiky. Jedním z trhů s velkým potenciálem je Polsko.

 

Polský trh e-commerce - stabilní růst

Více než 20 miliard EUR – tuto hodnotu dosáhl polský trh e-commerce na konci roku 2020, což znamenalo 35% nárůst ve srovnání s předchozím rokem[1]. Ačkoli bude tato dynamika v příštích letech nižší, analytici PwC předpovídají stabilní průměrný roční růst 12% do roku 2026[2]. Odhadovaná hodnota e-commerce pak bude činit více než 36 miliard EUR.

Allegro logo

V Polsku je jasně viditelná tendence k elektronickému nakupování - více než 1/3 Poláků v důsledku pandemie zvýšilo frekvenci online nakupování a více než 74% lidí prohlašuje, že jsou stejně ochotni využívat internetové obchody i po ukončení pandemie.

Je dobré vědět, že:

●      Polsko má více než 30 milionů obyvatel starších 18 let,

●      více než 90% obyvatel má přístup k internetu,

●      v roce 2020 měl online kanál již 14% podíl na hodnotě maloobchodních tržeb v Polsku,

●      již více než 60% Poláků nakupuje online.

Tendence růstu jsou jasným signálem, že se polský trh e-commerce zrychluje a je široce otevřen novým hráčům, kteří využijí jeho spící potenciál. Vítáni tam budou i podnikatelé z České republiky.

Český podnikatel na polském trhu - příležitosti a možnosti

Ačkoli se Polsko nezdá být jasnou volbou pro české podnikatele ze sektoru e-commerce, vstup na tento trh není vysoký a příležitosti jsou velké. Stojí za připomenutí, že naše země sousedí (což se promítá do jednodušší logistiky) a prospěšné jsou i nedávné změny v legislativě EU, které propagují a podporují trh e-commerce uvnitř Společenství v boji proti marketplace z Dálného Východu.

Mezi překážky, kterých se mohou čeští investoři obávat, je jazyková bariéra, ale ve skutečnosti to není velký problém, zvláště když místo prodeje prostřednictvím vlastního internetového obchodu zvolíte distribuci prostřednictvím marketplace.

Stojí za to vědět, že Alza, známá na domácím trhu, nepůsobí v Polsku. Nejpopulárnější nákupní platformou je Allegro. Je to portál, ze kterého až 80% Poláků začíná nakupovat online, a více než 60% z nich dokončuje své online nákupy právě tam.

Allegro je to marketplace s téměř 20 miliony zákazníků každý měsíc, jehož domovská stránka je navštěvována až 14 milionů krát denně. Použití této platformy může být snadným způsobem vstupu na polský trh e-commerce, a to jak z důvodu snadného budování širokého sortimentu Vašich nabídek, tak z důvodu široké podpory prodejců - včetně profesionálních nástrojů pro správu prodeje.

Také zahraniční prodejci, kteří zvažují vstup na polský trh, mohou počítat se snadným zahájením distribuce na Allegro. Jednoduchý postup registrace firemního obchodu v kombinaci s uvítacím Balíčkem, který mimo jiné poskytuje až 100% slevu na provizi z prodeje a možnost bezplatného zvýraznění Vašich nabídek i po dobu několika měsíců Vám umožňuje otestovat ziskovost prodeje na polském trhu bez velkých investic. Je to příležitost ověřit výhody plnění objednávek pro polské zákazníky a rozhodnout se, zda stojí za to dále zkoumat tuto novou podnikatelskou niche market.

Související

Text nevyjadřuje názor redakce