„Měli jsme velmi dobrou základní image pokud jde o kvalitu, profesionalitu, čistotu, ale náš produkt byl vnímán, jako že patří někam do 90. let minulého století. To jsme chtěli změnit. Takže jsme pořídili prvního robota pro concierge služby, který putuje po hotelech a zejména baví děti. Za druhé jsme se rozhodli pro elektromobilitu, protože jsme věděli, že to bude trend,“ vysvětluje generální ředitel řetězce Orea Gorjan Lazarov.
Potvrzuje tak, že ubytovací zařízení jsou jedním ze segmentů ekonomiky, kde se dá do budoucna čekat velký rozvoj dobíjecí infrastruktury. „Elektromobily si dnes pořizují hlavně majetnější lidé, kteří také více cestují. Pokud hotely nebudou chtít tuto klientelu v konkurenčním boji ztrácet, bez vlastních dobíjecích stanic se neobejdou,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.
Dobíječka v každé destinaci
Ve společnosti Orea vše začalo v roce 2018 spontánním nápadem, že by bylo pěkné nabídnout v rámci klientského dne lidem možnost vyzkoušet si elektromobily. „Tehdy byl tento fenomén známý tak maximálně z novin, takže se to setkalo s velkým ohlasem. Když jsme viděli, jak klienti reagují, domluvili jsme se na místě s firmou, která nám elektroauta poskytla, že tři BMW i3 rovnou odebereme pro vlastní použití, obrandujeme je a zkusíme v tom být jedni z prvních,“ vzpomíná Lazarov.
Současně s tím se firma rozhodla pro instalaci dobíjecích stanic u svých hotelů. První z nich uvedla do provozu u pražského hotelu Pyramida. „Jde o velký hotel s velkým parkovištěm, proto padla volba na něj,“ říká Lazarov. Postupně přibývaly další dobíječky, bohužel pak celý projekt zbrzdil nástup pandemie koronaviru, která znamenala pro cestovní ruch tvrdou ránu.
Dnes si tak elektromobilista může své vozidlo dobít vedle Pyramidy také u hotelů Orea Angelo v Praze, Orea Sklář v Harrachově, Orea Bohemia v Mariánských Lázních a Orea Horizont na Šumavě. Řetězec má v některých destinacích, typicky třeba v Mariánských Lázních, více hotelů a jeho prvotním cílem je zatím nabídnout dobíjení v každé destinaci. Během letošního pololetí proto přibudou dobíjecí stanice u hotelů Orea Congress Brno a Orea Horal ve Špindlerově Mlýně, do konce roku pak hotelů Orea 9 Skal na Vysočině a Orea Santon v Brně.
„Orea měla za standadní situace před covidem třetinu hostů z Česka, třetinu z okolních zemí a zbývající třetinu tvořila mezinárodní klientela, která přicestovala letadlem. Postupně sledujeme otáčení trendů, více lidí přijíždí autem, takže chceme tuto být na tuto klientelu připraveni tak, aby u nás elektromobilisté našli potřebné zázemí a nemuseli řešit dobíjení jinde,“ říká Gorjan Lazarov.
Dosavadní zkušenosti podle něj ukazují, že rozhodnutí pořídit dobíjecí stanice bylo správné, protože zájem o jejich využití je zjevný. „Kanceláře společnosti máme v pražské Pyramidě a auta se tu u dobíjecí stanice objevují neustále,“ říká Lazarov. Orea zatím instaluje u každého hotelu jednu dobíjecí stanici zpravidla se dvěma dobíjecími body. Pro hosty jejího řetězce je v současnosti dobíjení zdarma.
S mobilní aplikací jako v samoobsluze
„Hotely potřebují pro své klienty standardně noční nabíjení, které doplní baterii vozidla během hostova přenocování. Stačí jim tedy střídavé AC stanice, které mají zpravidla výkon do 22 kilowatt,“ říká prodejní manažer značky ChargeUp Radomír Muška. Otázkou zůstává, kolik stanic dnes dává smysl pořídit. Podle Mušky se obvykle uvádí deset procent parkovacích míst, není obvyklé, že by někdo šel s osazením dobíječek nad 20 procent parkovacích míst. „Z mého pohledu je dnes ideálním řešením příprava na 20 procent stání a instalace nabíječky na dvě místa,“ říká Muška.
Hotely mají různé možnosti zúčtování odebrané energie. Buď mohou dobíjení jako v případě řetězce Orea pojmout jako benefit pro hosty a konkurenční výhodu, nebo si nastaví pevný příplatek k ceně pokoje, případně propůjčí zájemci autorizační kartu k dobíječce a mohou účtovat konkrétní spotřebu energie. „Ideálem je řešení přes mobilní aplikaci, jako je ChargeUp ESP. Klient si ji stáhne do telefonu a dobíjení funguje kompletně jako samoobsluha. My pak inkasovanou platbu přeposíláme za dojednaných podmínek hotelu, který nemusí nic řešit,“ říká Radomír Muška.
Text nevyjadřuje názor redakce