Zejména v menších městech a obcích technologie častokrát pokulhávají. Nejsou finance ani odborníci, kteří by pomohli držet krok a zaváděli moderní postupy. Tedy aspoň tohle je důvod, jejž města častokrát uvádí na svou obhajobu. Pravda přitom leží někde trochu jinde. Elektronické vychytávky a moderní řešení lze nasadit docela jednoduše a není to zase tak drahé. Jen o tom zastupitelstva některých měst často neví.

V moderních obcích boduje platební brána Pays

Do svých rukou vzala situaci platební brána Pays. Právě ona je společným jmenovatelem pro systém parkování ve městech Parkum.cz a vstupenkový portál smsticket.cz, který umožňuje snadno nakupovat vstupenky na kulturní akce. Trojice firem tak spojila své síly, aby mohly nabízet obcím a městům jednoduché a nákladově efektivní řešení. Mezi zákazníky patří dnes již velká města, postupně se přidávají i ta menší. Vítají to nejen občané, ale i zastupitelstva. Mít chytrý systém prostě šetří práci.

I samotná platební brána Pays se dá využít ke zkvalitnění života a zpřístupnění věcí elektronicky. Když si město na svém webu zprovozní platební bránu, umožní občanům zaplatit spoustu poplatků online. Ti pak z domu vyřeší poplatky za odpady, psy nebo pronájmy městských bytů. Integrace platební brány do IT systému města sice něco stojí, ale mnohonásobně se vyplatí. Řešení přitom ušetří spoustu času zaměstnancům úřadu, kteří by jinak poplatky museli vybírat složitěji. 

Samozřejmě se stále najdou občané, kteří rádi přijdou na úřad osobně, protože možnost platby online nemají nebo je pro ně příliš složitá. Těch ale postupem času ubývá. Svět se více a více digitalizuje.

Parkum pro snadnější parkování ve městech a obcích

Obzvlášť velká města bojují s parkovacími místy. Dnes je v rodinách běžné, že mají členové aut několik, každý jezdí do práce svým a každý jej také někde potřebuje parkovat. Řeší se to často parkovacími domy, parkovacími zónami apod. Nějak je ale potřeba za parkování ve městech zaplatit – a to i na malých městech, kde je zpoplatněno třeba jen parkování na náměstí v určité hodiny během dne.

Automatům, do kterých je nutné vkládat drobné mince, už pomalu odzvonilo. Spousta lidí u sebe drobné ani nenosí, všude platí kartou nebo prostřednictvím Apple Pay nebo Google Pay. Proč by to nemělo jít i na parkovišti? Systém Parkum.cz to umožňuje. Nejlepší na tom celém je, že není vůbec třeba na parkoviště instalovat nějaký nový a drahý hardware.

Řidič přijede na parkoviště, při vjezdu naskenuje QR kód, který je někde viditelně zobrazen. Načte se mu formulář, do kterého zadá svou SPZ a zaplatí online. Nemusí dávat žádný lístek za okno, nestojí řadu u pokladny ani u automatu. Parkum umožňuje platit platební kartou, ale také přes Google Pay či Apple Pay. Interně totiž využívá právě platební bránu Pays.

Systém Parkum již úspěšně využívají třeba v Brně, ve Špindlerově Mlýně, ve Zlíně, Lednici, Frýdku-Místku a dalších obcích. Řidiči si ho chválí a radost mají i provozovatelé. Jak otestujete, že si všichni parkující na daném parkovišti zaplatili? Nepotřebujete k tomu žádný speciální systém. Stačí mít mobilní telefon, použít se dají i aplikace, které využívá městská policie.

Hledání drobných mincí na zaplacení parkování už bude brzy minulostí. Spolu s tím i hledání automatu, kde můžete za parkovné zaplatit.

Jednoduché řešení prodeje vstupenek na akce města a obce

Platební brána Pays boduje i dalším partnerstvím, které uzavřela s portálem smsticket. Tento systém, který pomáhá prodávat vstupenky na akce, zná již většina Čechů. Je dost dobře zavedený, prodávají se přes něj lístky na koncerty, festivaly, promítání a spoustu dalších akcí malého i obrovského rozsahu. Systém se stále zlepšuje a v roce 2023 se přes něj povedlo prodat třikrát více vstupenek než v roce 2022. Jedním z cílů, na který se v smsticketu zaměřují, je právě podpora budování chytrých měst. Svůj dílek skládačky tedy přikládají do kulturní a společenské oblasti.

Drtivá většina obcí nějak podporuje kulturní dění ve svém katastru, stará se o to, aby mohli občané kulturně žít. Prodej vstupenek na akce pořádané městem se řeší různě. Někdy je možné lístky koupit v předprodeji třeba v informačním centru, jindy až na místě. Obě varianty ale stojí spoustu práce. Vytvořit událost na smsticketu a prodávat lístky online je mnohem jednodušší a hlavně i pohodlnější pro občany. Nemusí fyzicky nikam chodit, aby si vstupenku koupili.

Pořadatel z toho také těží mnoho výhod. Například vidí, kolik vstupenek se již prodalo, a tak si udělá přehled o obsazenosti dané akce. Zajímavou možností je také individuální komunikace s návštěvníky. Všem, kdo si zakoupí vstupenku, lze poslat e-mail, mapu, bonusový materiál, detailní program, SMS zprávu s informací o změně data konání atd.

smsticket samozřejmě není systém vhodný pouze pro obce a města. Vhod přijde také soukromým pořadatelům, ať už chystají akci jakéhokoliv rázu. Díky partnerství je navíc možné vstupenky propojit i s parkováním či jinými aktivitami v regionu. smsticket umí mimo jiné i propagaci. Jak sami provozovatelé říkají, dokáže nabídnout ty správné tipy na kulturní akce těm správným lidem. Občané tak mohou dostávat tipy na kulturní akce v okolí, které se připravují.

Stručně a jednoduše: Možností, jak udělat obec či město o něco chytřejší, je opravdu spousta. Občané budou rádi za kteroukoliv z nich.

Související

Text nevyjadřuje názor redakce