V případě, že při vstupu na webové stránky uživatel neudělí souhlas se zpracováním osobních údajů nutných k cílení reklamy, zobrazuje se mu tzv. necílená reklama, která nemusí být tak relevantní jako ta cílená. Leckdo sice může argumentovat, že pro něj nemá smysl žádné reklamní sdělení, ale je nutné si uvědomit, že inzerce je často jediným příjmem provozovatelů internetových stránek. Její alternativou je například uzavírání obsahu za platební brány, tzv. paywall.

Tento trend je patrný globálně. V zahraničí, například na Slovensku nebo německy hovořících trzích, je to již nový standard. Otázkou v tomto případě zůstává, zda je v zájmu celé společnosti vysoce kvalitní obsah zamykat. Tím se totiž stává nedostupným pro značnou část uživatelů, kteří následně mohou začít konzumovat primárně dezinformační nebo nespolehlivé zdroje.

Z mnoha důvodů, mezi které patří například proměňující se digitální trh, sílící tlak regulátorů na formu zpracování tzv. osobních údajů nebo blížící se konec podpory cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome, se tuzemský Seznam.cz rozhodl začít diverzifikovat své příjmy, které byly doposud závislé právě na ziscích z reklamy, zejména z té cílené. Na rozdíl od jiných subjektů se ale rozhodl nezpoplatňovat svůj obsah. „Naším cílem je, aby lidé mohli nadále využívat naše služby tak, jak byli doposud zvyklí. Včetně přístupu k našemu zpravodajství, které považuji za velmi kvalitní a nezávislé,“ vysvětluje Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu Seznam.cz. Proto česká internetová jednička přišla s variantou, která lidem, jež nesouhlasí s cílením reklamy, umožňuje souhlas se zpracováním osobních údajů za tímto účelem odmítnout za měsíční poplatek v hodnotě 79 korun. „Je to jednoduché. Osobní data v podobě cookies sdílíme, my jako uživatelé, na internetu už řadu let. Ti, kteří svůj souhlas odmítají udělit, konzumují všechno, co internet nabízí, aniž by poskytovali svá data, která jsou pro financování služeb a obsahu nezbytná. Na rozdíl od uživatelů, kteří souhlas udělí a umožní na sebe cílit reklamu. Ta totiž internetovým firmám přináší hlavní zisky, díky kterým mohou svoje služby vyvíjet a nabízet zcela zdarma. Snažíme se tedy měnícím se podmínkám přizpůsobit, ale zároveň nikomu nebránit v bezplatnému přístupu k našim službám,“ popisuje Jiří Udatný.

Seznam bez cilene reklamyK čemu je dobrá cílená reklama?

Cílená reklama reflektuje uživatelovy zájmy a preference, proto se mu následně zobrazuje více relevantní inzerce, která ho může skutečně zajímat. „Pokud uživatel právě shání například nový televizor a vyhledává relevantní nabídky, tak se mu následně může zobrazovat i reklama týkající se tohoto tématu,“ vysvětluje Jiří Udatný a dodává, že cílená reklama není pouze tzv. retargeting, kdy se uživateli zobrazují produkty, které dříve navštívil například v internetovém obchodě. Jedná se i o další formy cílení s využitím odhadovaných demografických údajů či zájmů. Udatný dále upozorňuje, že není třeba se obávat děsivě znějícího spojení „souhlas se zpracováním osobních údajů“. Osobními daty v tomto případě nejsou telefonní čísla či citlivé údaje, ale identifikátory prohlížeče, tzv. cookies. „V obecné rovině můžeme data, která o uživatelích sbíráme, rozdělit do dvou oblastí. Jednak jde o různé identifikátory technického rázu, například o typu zařízení, ze kterého člověk na internet přichází, nebo o druhu prohlížeče, který používá. K těmto typům dat není vyžadován souhlas uživatele s jejich využitím. Druhou skupinu dat pak tvoří informace o uživatelském chování, tj. jaké stránky navštívil, na jakou reklamu klikl, co vyhledával nebo jakého je pohlaví či v jaké je věkové skupině. K tomuto typu informací je souhlas uživatele s jejich využitím potřebný,“ uzavírá Jiří Udatný.

Související

Text nevyjadřuje názor redakce