Jednou z hlavních překážek širšího přijetí elektromobilů je takzvaná úzkost z dojezdu. Lidé se jednoduše obávají, že nebudou mít dostatečný dojezd, aniž by museli absolvovat časově náročné dobíjení, a proto při svém výběru preferují tradiční automobily. Poté, co se celkový dojezd elektromobilů již prakticky vyrovnal vozům se spalovacími motory, zůstává nejčastější „bariérou pořízení“ doba dobíjení, která je delší než tankování u klasických aut. I tato obava ale nyní výrazně slábne.

Nové technologie, jako je právě 800V architektura, pomáhají ke zrychlení dobíjení a tím i snížení této úzkosti. Jedním z průkopníků 800V architektury je se svou platformou E-GMP i automobilka Kia, které se podařilo u svých modelů EV6 a EV9 zkrátit dobu dobíjení z 10 na 80 % na pouhých 18, respektive 24 minut.

Přínosy 800V architektury však nejsou pouze v rychlejším dobíjení. Vyšší napětí umožňuje výrobcům použít tenčí kabely a menší komponenty měničů. To vede k lehčím konstrukcím, nižším energetickým ztrátám, ke zvýšené efektivitě i k nižší spotřebě energie. Vyšší dobíjecí výkony navíc zlepšují efektivnost rekuperace energie při brzdění bez rizika přehřátí součástek. Výsledkem je celková vyšší účinnost pohonu a tím i delší dojezd.

Komerční článek

800V vs. 400V

Samozřejmě, že existuje důvod, proč většina vozů v současnosti stále pracuje se 400 V. Tím je jednoduše vyšší cena. I běžný elektromobil je dražší než srovnatelný vůz se spalovacím motorem a další navýšení ceny kvůli dobíjecí architektuře představuje pro mnohé výrobce zásadní překážku.

Kia se 800V architekturu přesto rozhodla zařadit do svého portfolia, a to zejména díky své vlastní podvozkové platformě E-GMP, která byla od samého počátku navržena výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Chytrý a patentovaný přístup jí umožnil použít vyšší napětí a současně navrhnout cenově konkurenceschopné vozy. Zájemci, například majitelé rodinných domů s fotovoltaikou, pro něž není rychlost dobíjení prioritou, mohou však i v případě značky Kia stále vybírat také z modelů se 400V architekturou. Tou disponuje konkrétně Niro EV nebo nejnovější kompaktní SUV s označením EV3, které bude na český trh uvedeno na podzim tohoto roku.

V rámci 800V architektury přišla korejská automobilka například s vlastní integrovanou řídicí dobíjecí jednotkou (ICCU), jež má hned několik zajímavých funkcí. Nejenže umožňuje dobíjení z různých zdrojů stejnosměrného i střídavého proudu, ale nabízí i technologii V2X. To znamená, že elektřinu z akumulátoru můžete posílat do externích zařízení pracujících s napětím 120 nebo 230 V. V praxi tak mohou vozy s touto funkcí dobíjet nejen například kávovar, elektrický gril či jiný elektromobil, ale dokonce i celý dům. Model EV9 je navíc po technologické stránce připraven i vracet nevyužitou elektřinu zpět do distribuční soustavy.

Věřme, že se 800V architektura stane ve druhé polovině tohoto desetiletí stejně široce rozšířeným standardem, jakým je nyní 400V, a elektromobily jako takové to posune opět o pořádný kus kupředu.

Komerční článek

Související

Text nevyjadřuje názor redakce