Když na Českou republiku dopadla plná tíha energetické krize a ceny elektřiny a plynu prudce vzrostly, stála síť drogerií Teta před velkou výzvou. Bylo třeba optimalizovat teplotu v prodejnách tak, aby firma snížila výdaje za energie a zároveň na pobočkách zachovala tepelný komfort pro zákazníky i personál. „Zjistili jsme, že nám chybí data, abychom mohli provést nějaké změny. Nevěděli jsme, kde a jak skutečně topíme. Proto jsme se začali zabývat otázkou, jak taková data vůbec sehnat,“ popisuje nastalou situaci HR ředitel drogerie Teta Jan Doleček.

Komerční sdělení
Komerční sdělení
Foto: Vodafone Czech Republic a.s.

Firma proto začala hledat technologického partnera, který by jí v této situaci pomohl. Volba nakonec padla na Vodafone Business – ukázalo se, že řešení chytré senzoriky od Vodafonu je jednodušší, rychlejší a efektivnější než jiné alternativy, které společnost zvažovala. A firmě ve finále ušetřilo výdaje na vytápění v řádu milionů korun ročně.

IoT v praxi: Rychle, jednoduše a bez nutnosti najímat další zaměstnance

Vodafone vybavil prodejny Teta IoT senzory, které každých 5 minut snímají a ukládají do cloudu data o teplotě. Ta jsou následně dostupná k nahlédnutí a analýze pomocí uživatelsky přívětivé aplikace, do které mají přístup vedoucí prodejen a oblastní manažeři. Každá z prodejen má také stanovený optimální teplotní rozsah a pokud systém zaznamená výkyv, vedoucí pracovníci jsou o tom obratem informováni, aby mohli situaci řešit.

V každé prodejně jsou instalovány 3–4 senzory (2 na prodejní ploše, 1 ve skladu a 1 v kanceláři). Správné rozmístění senzorů je zásadní, protože teplotní podmínky se liší v závislosti na umístění prodejen – některé jsou například v obchodních centrech, jiné ve starších budovách apod. Instalaci senzorů, ale i základní interakci s nimi (např. výměnu baterií) zvládnou sami řadoví zaměstnanci drogerií. „Po implementaci jsme nemuseli nikoho najmout, nepotřebovali jsme žádného dalšího člověka. Systém je natolik jednoduchý a intuitivní, že vše potřebné vykonávají naši stávající lidé v rámci své běžné činnosti,“ říká Jan Doleček, HR ředitel drogerie Teta, která je součástí skupiny firem pk Solvent.

Vodafone Czech Republic a.s.
Komerční sdělení
Foto: Vodafone Czech Republic a.s.

Vodafone nakonfiguroval celý systém takovým způsobem, aby odpovídal požadavkům zákazníka, a rovněž je poskytovatelem kompletní, dedikované konektivity. Ta je klíčová pro bezproblémové fungování, tedy propojení senzorů, jejich komunikaci s cloudovým úložištěm i vzdálené ovládání a monitoring. Speciální NB-IoT síť Vodafone Business, kterou toto řešení využívá, je určená výhradně pro internet věcí a pokrývá 100 % území Česka. Díky tomu senzory spolehlivě pracují a odesílají data v reálném čase.

Stojíte ve své firmě před podobnými výzvami a jste otevření moderním technologiím? Buďte i vy efektivnější díky řešení chytré senzoriky od Vodafonu.

 

Související

Text nevyjadřuje názor redakce