Kdy dává smysl podnik prodat?

Prodej firmy je většinou vhodnou volbou v těch případech, kdy podnik prosperuje a funguje do jisté míry i bez zapojení majitele. V takovém případě máte byznys, po kterém mnoho jiných podnikatelů touží.

Výhody prodeje firmy:

  • Za prodej dobře fungující firmy můžete inkasovat velmi vysoké částky a zajistit se tak do budoucna.
  • Podaří-li se vám najít kupce, prodej firmy může být rychlejší než její likvidace.
  • Nemusíte řešit propouštění zaměstnanců a další nepopulární kroky obvyklé při likvidaci firmy.
  • V některých případech lze prodat i ztrátovou a zadluženou firmu, jejíž likvidace může být problematická.

Nevýhody prodeje firmy:

  • Vaše jméno bude s firmou historicky stále spojeno. Ne každý bude vědět, že firmu již nevlastníte a neřídíte. Nebudete ale mít žádný vliv na to, co nový majitel s firmou udělá. S tím se někteří bývalí majitelé firem těžko smiřují.
  • Hledání kupce bývá zdlouhavým a vyčerpávajícím procesem. Každému vážnému zájemci navíc musíte odhalit během vyjednávání cenné obchodní informace, třebaže firmu nakonec nekoupí.
  • Celý proces je náročný z právního, finančního i daňového hlediska. To ale do značné míry platí i v případě likvidace firmy.

Jak s prodejem začít? V první řadě se můžete poptat ve svém okolí. Jistě znáte mnoho dalších podnikatelů z řad přátel, obchodních partnerů, nebo dokonce konkurence. Prodej firem také často pomáhají zprostředkovat velké poradenské společnosti. Dokážou efektivně propojovat kupující a prodávající, zároveň celou transakci pomohou realizovat tak, aby vše proběhlo hladce.

Kdy naopak jít cestou likvidace společnosti?

Likvidace firmy vede k ukončení její existence. Přestože u menších firem s minimální aktivitou může někdy jít o jednoduchý proces, častěji bývá realita jiná. Likvidace může trvat mnoho měsíců. V průběhu likvidace je nutné utlumit činnost firmy, vypořádat závazky a rozhodnout, jak bude naloženo s majetkem.

Výhody likvidace

  • Existence firmy je likvidací definitivně ukončena, což může bývalým majitelům přinést značnou úlevu.
  • Proces likvidace je poměrně striktně regulován. Po jejím dokončení tak máte značnou jistotu, že vše proběhlo správně a riziko jakýchkoli problémů spojených s podnikáním je po úspěšné likvidaci velmi nízké.

Nevýhody likvidace

  • Zatímco na prodeji firmy lze vydělat, likvidace bývá poměrně nákladnou záležitostí. S rostoucí velikostí firmy strmě rostou i celkové náklady likvidace. Neobejdete se bez pomoci likvidátora, daňových, právních a dalších expertů.
  • U zadlužených firem může být likvidace obtížně proveditelná. Předlužená firma bude muset nejprve vstoupit do insolvence.
Související

Text nevyjadřuje názor redakce

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://partner.ekonom.cz/c1-67688770-prodej-firmy-vs-likvidace-kterou-cestu-zvolit-a-proc