Pojďme se podívat na konkrétní ekonomické přínosy těchto programů a možnosti jejich implementace v českém podnikatelském prostředí.
Nový pohled na benefity
Tradiční pojetí zaměstnaneckých benefitů se postupně mění. Místo jednorázových odměn či standardních příspěvků firmy stále častěji volí komplexní přístup k podpoře zdraví a pohody svých lidí. Proč? Protože zdraví a spokojenost zaměstnanců představují klíčový kapitál každé úspěšné firmy.
Naopak, špatný zdravotní stav a nízká úroveň well-beingu generují nemalé náklady, a to jak přímé (vyšší náklady na zdravotní péči hrazené zaměstnavatelem v některých systémech, častější nemocnost), tak nepřímé (snížená produktivita, tzv. prezentismus – zaměstnanec je v práci, ale kvůli zdravotním problémům nepodává plný výkon, vyšší chybovost, nižší morálka a fluktuace).
Ekonomické přínosy firemních wellness programů
Ačkoliv přesné vyčíslení návratnosti investic (ROI) do wellness programů může být komplexní, řada mezinárodních i lokálních studií a zkušeností firem ukazuje na významné ekonomické benefity. Tak například:
Snížení absence a fluktuace zaměstnanců – Zdravější zaměstnanci jsou méně často nemocní. Programy podporující fyzické i duševní zdraví mohou vést k poklesu krátkodobé i dlouhodobé pracovní neschopnosti. Navíc, zaměstnanci, kteří cítí, že se o ně firma stará, jsou loajálnější a méně často zvažují odchod. Snížení fluktuace pak šetří nemalé prostředky spojené s náborem a zaškolováním nových pracovníků.
Zvýšení produktivity a výkonnosti – Fyzicky i psychicky zdraví zaměstnanci jsou energičtější, soustředěnější, kreativnější a celkově produktivnější. Wellness programy mohou přispět k lepšímu zvládání stresu, což se přímo odráží na kvalitě odvedené práce a schopnosti řešit problémy. Snižuje se také zmíněný prezentismus.
Snížení nákladů spojených se zdravotní péčí – Ačkoliv v českém systému nejsou přímé náklady firem na zdravotní péči tak výrazné jako v některých jiných zemích, podpora prevence a zdravého životního stylu může z dlouhodobého hlediska přispět ke snížení celospolečenských nákladů na zdravotnictví a potenciálně i k menšímu počtu pracovních úrazů či nemocí z povolání.
Zlepšení image firmy a atraktivity pro talenty – Firma, která prokazatelně investuje do zdraví a pohody svých zaměstnanců, si buduje pověst zodpovědného a atraktivního zaměstnavatele. To jí dává konkurenční výhodu při získávání a udržení kvalitních pracovníků, zejména u mladších generací, které kladou na well-being velký důraz.
Návratnost investic (ROI) – Konkrétní ROI se liší program od programu a firmu od firmy. Mnohé studie však naznačují, že za každou korunu investovanou do promyšleného wellness programu se firmě může vrátit několik korun v podobě úspor na nákladech spojených s absencí, fluktuací a zvýšenou produktivitou. Důležitá je dlouhodobá perspektiva a správné nastavení cílů a metrik.
Jaké typy wellness programů fungují a jsou relevantní pro české firmy?
Spektrum možností je široké a ideální je kombinovat různé přístupy. Časté jsou příspěvky na sportovní aktivity (Multisport karty, členství ve fitness centrech), organizace firemních sportovních dnů či turnajů, podpora aktivního dojíždění do práce (cyklostojany, sprchy), lekce jógy či pilates přímo na pracovišti, možnost navštívit teba nedaleký kurt na padel, přičemž budoud zaměstnanci mít zajištěno veškeré vybavení, do čehož spadá i raketa na padel.
Dále nabídka zdravých jídel a svačin v kantýnách či automatech (ovoce, zelenina, ořechy), zajištění pitného režimu, workshopy o zdravé výživě. Také investice do kvalitních ergonomických židlí, stolů (i polohovatelných), správného osvětlení a ventilace. Pravidelná školení o správném nastavení pracovního místa.
Zaměstnanci využívají také workshopy zaměřené na time management, mindfulness, zvládání stresu. Možnost konzultací s psychologem nebo koučem (např. formou Employee Assistance Programs - EAP). Podpora work-life balance, flexibilní pracovní doby. Objevují se možnosti nadstandardních zdravotních prohlídek, očkování proti chřipce, kampaně zaměřené na prevenci kouření, podporu zdravé váhy či pravidelný pohyb.
Výzvy a budoucnost firemního wellness v ČR
Přestože povědomí o významu firemního wellness v České republice roste, stále existují výzvy. Patří mezi ně počáteční skepse některých firem ohledně návratnosti investic, zajištění dlouhodobé udržitelnosti programů a jejich adaptace na měnící se potřeby zaměstnanců, například s příchodem generace Z, která má specifické požadavky na pracovní prostředí a benefity. Klíčovou roli budou hrát i technologie, jako jsou wellness aplikace či nositelná elektronika, které mohou podpořit individuální přístup a motivaci.
Investice do zdraví a pohody zaměstnanců již dávno není jen "příjemným bonusem", ale stává se strategickou nutností pro firmy, které chtějí být na trhu dlouhodobě úspěšné, produktivní a atraktivní pro kvalitní pracovní sílu. Ekonomické přínosy v podobě snížení nákladů, zvýšení produktivity a loajality jsou prokazatelné.
Firemní wellness programy tak představují cestu nejen ke zdravějším zaměstnancům, ale i ke zdravější a prosperující firmě. V českém prostředí je stále velký prostor pro rozvoj těchto iniciativ a ty společnosti, které tento trend pochopí a aktivně uchopí, získají významnou konkurenční výhodu.
Text nevyjadřuje názor redakce
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.